tag:blogger.com,1999:blog-2949953051173416434.post2149711801239060506..comments2024-02-12T12:24:25.566-05:00Comments on Astro Torah: Ancient Roots For Oxen (Amended)Shtiklerhttp://www.blogger.com/profile/07498936768989355610noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2949953051173416434.post-36535403941509880832010-08-31T22:09:32.530-04:002010-08-31T22:09:32.530-04:00Unfortunately I do not think I am able to help muc...Unfortunately I do not think I am able to help much. He is stating that every Jew has a star in the sky that mimicks his behavior (a concept found in Sefer Enosh). Based on how bright he shines on Earth, that is how much the star will shine. Avraham Avinu was given the star "Tzedek" which began to shine brightly only when Avraham reached his potential. This star is the first one whose light is visible after sunset because it is the brightest and it is seen close to the moon. Prior to Avraham's accomplishments it was only seen after moonset and that demonstrated that it was weak and not able to shine forth in competition with the moon. I am at a loss as to what he is describing especially since Tzedek is considered to be Jupiter by the Rishonim and Midrashim and Jupiter is not the brightest star (although it is very bright and considered king of the planets by the other nations), Venus is the brightest and sometimes Mars can outshine Jupiter. Also, the moon is in different positions every night and throughout the night and the stars (and planets) also change throughout the year. I am assuming he is talking about a mystical concept and it may not be something perceptible to the physical eye. I apologize for the delay in getting back to you. I was traveling and my email was down, as well.Ari S.https://www.blogger.com/profile/15688549063544341675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2949953051173416434.post-50146583237912717032010-08-29T15:39:35.491-04:002010-08-29T15:39:35.491-04:00An unrelated issue. I have found something interes...An unrelated issue. I have found something interesting in R' Zadok Hakohein. Would you be able to shed some light on it? Divrei Chalomos, 9.<br />[ט] ל י ל ש״ק חצא ברכו״ת. חלם לי פי׳<br />מ״ש(שבח קנוירמ״ב) דמאי צדק<br />בממרב אהדרנא לי׳ למזרח כי ישראל נמשלו<br />לכוכבים מד כל אחד יש כוכב ברקיע [וכן<br />הוא בתיקונים חי׳ כ״ח עג םע״א (בד׳<br />מנטובה ובד״ת בהקדמה א׳ ד״ה קם סבא)<br />דצדיקייא ככוכבים וכל א׳ אית לי׳ כוכב] וכפי<br />השתלמות הנפש כן הוא הארת אותו כוכב.<br />ואברהם אע״ה ראש אומה הישראלית כוכבו<br />הוא כוכב המזהיר הנראה בכל לילה ראשון<br />לכל הכוכבים בסמוך ללבנה ומאיר ביותר<br />כידוע ולאוחו כוכב הראו צדק [ע״ש<br />אברהם אע״ה שדרשו עליו בב״ר (פ׳ מט)<br />קרא דאהבחצרקוכן פשטי׳ דקרא מי העיר<br />ממזרח צדק שפירשו בו על אברהם אבינו<br />קרי לא״א צדק ועל שמו קראו כן גס לכוכבו.<br />כי מה שנא׳ מינה מספר לכוכבים לכולם<br />שמוח יקרא היינו בשם הראוי לו לפי כוחו<br />הנמשך מאור הנפש מא׳ בנ״י שהוא כנגדו.<br />ולפיכך אין שום ארם יכול לקרוא שמוה<br />לכוכבים רק הש״י] ועד שלא נשלם אאע״ה<br />בחכליח שלימוחו ולא זכה עדיין ללידה יצחק<br />ולהיו׳ אב לאומה הישראליה ושיהי׳ ההשחלשלו׳<br />ממנו לא הי׳ אוחו כוכב מאיר ומזהיר כלל<br />בתתילה להיות ראש לכוכבים. ולא ניכר אורו<br />רק בסוף הלילה סמוך לשקיעת הלבנה [כי כבר<br />התחיל להאיר מצד אור עצמו אבל הי׳ מדיין<br />בתכלית הקוטן וההעלם] וזהו דקאי במערב<br />ששם הלבנה שוקעת בסוף הלילה. ומזה הבין<br />דהוא ערירי ואין שום השתלשלות נמשך ממט<br />ואתריו. ואמר לו מהררנ׳ למזרת שהוא בתתילת<br />הזריחה דאדרבא אתה ראש לכל השתלשלות<br />אומה הישראלית וראשון לכל הכוכבים. וזה<br />כשנשלם וזכה ללידת יצתק והשתלשלות האומה<br />ממט אז ־ התחיל להזרית אותו כוכב מיד<br />בתתילת הלילה צמזרת כמו שהוא היוםAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2949953051173416434.post-74812348491427169762010-08-24T17:28:42.273-04:002010-08-24T17:28:42.273-04:00There was a post that questioned if the above mean...There was a post that questioned if the above meant that we are currently under the mazal of dagim. I am not sure why the one who posted it took it down, I thought it was a great question. The answer is sort of. Each month has its own mazal, but whatever constellation is in place at Nisan is considered to lead the rest. (See Ibn Ezra's Sefer HaTaamim) Therefore, when the world was created they were more influenced by Shor (Taurus), then it switched to T'leh (Aries) and now it is Dagim (Pisces). The way some refer to these are as ages, so we are in the Age of Pisces. The next shift will put us in the Age of Aquarius. Unfortunately, in recent times this has been associated with all sorts of new age philosophies, but the Rishonim seem to address these concepts on a different level (and without the new age distortions).Ari S.https://www.blogger.com/profile/15688549063544341675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2949953051173416434.post-53679111788747462952010-08-24T15:21:40.831-04:002010-08-24T15:21:40.831-04:00This comment has been removed by the author.ilanahttps://www.blogger.com/profile/13389044270613910574noreply@blogger.com